Onlangs in de media: iPhone 6 onbruikbaar na onofficiële reparatie. Is het waar?
Verschillende nieuwssites hadden naar aanleiding van een artikel op 05-02-2016 van The Guardian (https://www.theguardian.com/money/2016/feb/05/error-53-apple-iphone-software-update-handset-worthless-third-party-repair) een artikel gepubliceerd over ‘problemen’ die kunnen ontstaan na een reparatie aan de iPhone 6.
Lees bijvoorbeeld:
– Nu.nl : http://www.nu.nl/mobiel/4209848/iphone-6-kan-onbruikbaar-worden-reparatie-buiten-apple.html
– Metronieuws : http://www.metronieuws.nl/xl/digitaal/2016/02/je-iphone-niet-laten-repareren-door-apple-zelf-oei
– iCulture : http://www.iculture.nl/error-53-iphone6-onbruikbaar-na-reparatie/
Indien u goed het artikel heeft gelezen op The Guardian, dan begrijpt u het probleem. Zij schrijven de waarheid.
Echter, werken er bij de Nederlandse media of mensen die niet kunnen vertalen, of proberen ze er een sensatie van te maken.
Bij deze een uitgebreide uitleg over de technische kant van het verhaal (een lang verhaal, anders kan het helaas niet duidelijk worden uitgelegd):
De TouchID sensor is een vingerafdruklezer van Apple die is verwerkt in de homebutton (de ronde knop onder het scherm). Zij lanceerde dezetechnologie voor het eerst op de iPhone 5S (in 2013 dus). Wij merkte dat wanneer een klant langskwam, waarbij echt de TouchID niet reageerde, of de hele homebutton weg was na een val, dat het niet uitmaakte hoeveel verschillende TouchID sensoren wij installeerde, het toestel zou weigeren de vinger te lezen. Dit komt, omdat Apple per iPhone één TouchID heeft geprogrammeerd. Dit om te voorkomen dat er met een malafide sensor eventueel de vingerafdruk zou kunnen worden gestolen. In principe is dit dus ook slim, miljoenen mensen gebruiken de vingerafdruklezer op een iPhone. Wat als al deze vingerafdrukken op straat zouden komen te liggen?
Maar goed, bij de iPhone 5S was het probleem niet groot, want na het vervangen van de TouchID, zodat de homeknop functie blijft werken, kon het toestel nog steeds worden geüpdatet. In het proces van updaten, of het herstellen van een iPhone, worden in de laatste stappen alle ‘organen‘ gecontroleerd of deze aanwezig zijn. Denk hierbij dus niet aan een camera, maar eerder aan een audio controller, of een wifi chip.
Bij de 5S werd hierbij nog niet gekeken of de TouchID sensor overeen komt met de iPhone. Dus viel dit probleem niet op en de klant kon akkoord gaan met een niet werkende vingerafdruklezer, maar wel een werkende thuisknop.
Tegenwoordig, kan voor een meerprijs alsnog de TouchID sensor worden gerepareerd als deze nog intact is. Wij kunnen namelijk ook de TouchID sensor overzetten naar de nieuwe homeknop. (Uitsluitend bij de iPhone 5S)
In september 2014 werd de iPhone 6 aangekondigd. Ook hier zat de TouchID (vingerafdruklezer) verwerkt in de ‘thuisknop’. Apple had deze nog meer verbeterd, de chip kon nog sneller de vinger lezen en hij was beter beveiligd.
Niemand had door, dat Apple deze ‘externe sensor’ die niet direct op de printplaat is bevestigd, nu wel controleerbaar heeft gekregen tijdens het updaten of herstellen. Deze zelfde chip is ook verwerkt in de: iPhone 6 Plus, iPad Mini 3, iPad Air 2. De iPhone 6S en de iPad Pro hebben een nog betere TouchID sensor, maar deze werkt exact hetzelfde, maar dat terzijde.
Al snel hadden we door dat deze reparatie niet hetzelfde was als bij de iPhone 5S.
Aangezien wij uitsluitend originele onderdelen gebruiken waar dit mogelijk is (ja, we hebben ze echt) zijn wij nooit bang om tegen problemen aan te lopen. De iPhone 6’jes kwamen in groten getale bij ons binnen met het meest bekende probleem: ruitschade (barst in het glas). Geen probleem, één voor één werden ze gerepareerd.
Echter, komen er ook vaak klanten bij ons langs, die eerder bij een reparatiezaak zijn geweest die meestal of goedkoper waren, omdat deze zaken geen bonnetje maken/geen originele onderdelen gebruiken of reparatie doen die wij niet uitvoeren (bijv. los glas vervangen, lees ook: http://blog.touchfix.nl/2014/07/04/glas-los-te-vervangen-of-niet/). Helaas zijn er steeds meer van dit soort zaken, mensen met een beetje kennis denken het aan te kunnen, ze kopen hun onderdelen zwart in, adverteren met originele onderdelen en misleiden massaal de consument. (Want waarom kan het daar wel goedkoper?)
Nou dit is nou één van de mooiste voorbeelden die er maar zijn. Wat nou, als tijdens de reparatie de kabel waar de ‘TouchID sensor’ op zit, kapot scheurt? Zonder enig onderzoek wordt net als bij de iPhone 5S de Touch ID sensor vervangen.
Na reparatie werkt de thuisknop functie weer, de klant krijgt een smoes mee dat dit kwam door de val, of ze hopen dat de klant de vingerafdruksensor niet gebruikt en zeggen helemaal niets.
Tot dat de klant het toestel wou herstellen of updaten, krijgt de klant de bekende error ’53’. De reparatiezaak waar de klant eerder is geweest weet natuurlijk van niets. Vervolgens komt de klant naar ons, en ja, wij herkennen direct het probleem. Apple geeft alleen dit aan: (https://support.apple.com/en-us/HT204770)
Check that your security software and settings aren’t blocking your device from communicating with the Apple update server.
Then try to restore your iOS device two more times while connected with a cable, computer, and network you know are good.
Make sure that your security software and settings are allowing communication between your device and update servers.
If you still see the error message when you update or restore, contact Apple support.
Of te wel, hier wordt je niet veel duidelijker van. Error 53 houd in, dat tijdens herstel of updaten, de oorspronkelijke Touch ID sensor niet wordt gevonden. Het apparaat blokkeert dan direct. (Wat een logisch vervolg is, want er zou een poging kunnen zijn tot uit het uitlekken van de vingerafdrukken). Wij sturen in dit soort gevallen de klant direct terug naar de oorspronkelijke reparateur, want die moet gewoon met een oplossing komen, wat er ook maar één is: een nieuwe telefoon. Als je zo dapper bent om te repareren, moet je ook de consequenties durven aan te gaan. Maar goed, wat als je nou geen bonnetje hebt, dan is de kans groot dat ze je niet helpen.Dit probleem hoeft natuurlijk niet alleen te ontstaan na het slordig repareren van een iPhone, het kan natuurlijk ook n.a.v. bijvoorbeeld waterschade. Want, als dan de sensor beschadigd, is deze ook niet te vervangen, wij bieden ten alle tijden een andere oplossing: Omruilen van het toestel voor een nieuwe (ja, dat is ook bij ons mogelijk). Heel soms komt het voor dat de kabel tussen de printplaat en TouchID Sensor te repareren is, wij zullen dit ten alle tijden proberen.
Na veel onderzoek door ons, kregen wij van verschillende instanties de volgende vreemde reacties terug (voordat dit artikel op The Guardian werd gepubliceerd).
Apple Support: iTunes error 53? Nooit van gehoord.
Apple Store Den Haag: iTunes error 53? U heeft een namaak scherm.
Apple Store Amsterdam: iTunes error 53? U heeft een namaak scherm.
Wegens onwetendheid, wordt verkeerde informatie verstrekt. Jammer dat hier niet de waarheid kan worden verteld.
Naar aanleiding van het artikel dat door Nu.nl was gepubliceerd a.h.v. The Guardian, hadden wij direct naar de redactie geschreven dat zij het artikel verkeerd hebben geïnterpreteerd. Hier werd niet op gereageerd, wij werden door klanten nu al een paar keer gebeld wat ze moeten doen, wij gaven aan dat er niets aan de hand was. Daarna hadden we gebeld met de redactie. Ons werd aangegeven dat het direct zou worden gerectificeerd, echter gebeurde dit nog steeds niet.
Laat u dus a.u.b. niet misleiden door de media die het verkeerd begrijpt of hun eigen mening mengen in hun artikel. Wij staan altijd open voor vragen of opmerkingen. mail: [email protected] phone: 070-2060103 https://www.touchfix.nl
Update 18-02-2016:
Apple heeft vandaag een update uitgebracht voor zijn besturingssysteem (iOS 9.2.1), in deze update is de vereiste voor de oorspronkelijke TouchID uitgeschakeld. De controle is dus nu hetzelfde als de iPhone 5S: het systeem controleerd of de TouchID nog steeds de oorspronkelijke is die in het apparaat hoort, als het wel de oorspronkelijke is zal de vingerafdrukherkenning nog werken, is het niet deze zal de TouchID functie ‘grijs’ worden (of te wel: niet beschikbaar). Het apparaat ziet dit onderdeel nu niet meer als verplicht om het herstel of de update te laten falen.
Dit betekent voor iedereen waarbij de oorspronkelijke TouchID beschadigd is, zijn iPhone of iPad weer tot leven kan wekken door een herstel uit te voeren via iTunes.
Om nog terug te blikken op de kern van dit artikel, nu.nl weet nu opeens wel hoe error 53 ontstond:
Het probleem kwam voor als de homeknop hierbij was vervangen. In de homeknop zit een vingerafdrukscanner, waarvan onofficiële versies een veiligheidscheck niet konden passeren. Op deze apparaten kan de foutmelding verschijnen, waarna het toestel onbruikbaar werd.
Bron: http://www.nu.nl/mobiel/4217129/apple-lost-error-53-probleem-met-ios-update.html
Terwijl er in het oorspronkelijke artikel nog werd aangegeven dat dit kon gebeuren bij elk onderdeel wat werd vervangen (zoals een scherm), is het nu aangepast naar een correcte uitleg. Waarom ze van gedachten zijn veranderd is voor ons alsnog een raadsel.